Tunel pod Martwą Wisłą otwarty

udostępnij na:
VLUU L310W L313 M310W / Samsung L310W L313 M310W

24 kwietnia zostanie oddany do użytku tunel pod Martwą Wisłą. Stanowi on część Trasy Słowackiego, łączącej port lotniczy z portem morskim. Ma długość 1,4 kilometra, w najgłębszym miejscu przebiega ponad 35 metrów pod rzeką i jest pierwszą inwestycją tego typu w naszym kraju.

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą była gigantycznym przedsięwzięciem, które pochłonęło 885 milionów złotych. Wykonano go metodą drążoną, przy użyciu maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Prace trwały ponad 4,5 roku. To niemal 18 miesięcy dłużej, niż pierwotnie zakładano. Opóźnienia związane było z ogłoszeniem upadłości przez trzy polskie firmy, które wygrały przetarg, w tym przedsiębiorstwa Hydrobudowa Polska. Inwestycję dokończyła hiszpańska firma OHL.

Powstanie tunelu pod Martą Wisłą wpłynie korzystnie na organizację ruchu w mieście. Przede wszystkim, pozwoli na zredukowanie ruchu pojazdów ciężarowych o masie powyżej 24 ton w centrum miasta. Przez tunel prowadzić będzie nowa linia autobusowa, a jej pojawienie się pozwoli na zakończenie kursowania promu Wisłoujście.

Ruch w tunelu będzie nadzorowany całodobowo. Nie zostaną do niego dopuszczone rowery, ani piesi, a dopuszczalna prędkość wyniesie 70 km/h. Będzie ona mogła być jednak okresowo ograniczana, np. z powodu dużego natężenia ruchu lub zatorów przy wyjeździe. Tunel ma dwie nitki, a w każdej z nich po dwa pasy ruchu.