Eksport polskich kosmetyków przekroczył 10 miliardów złotych!

udostępnij na:
manicure-870857_960_720

Polskie kosmetyki mają swoich miłośników na całym świecie. W ubiegłym roku zagraniczni klienci wydali na nie ponad 10 miliardów złotych, co stanowi wzrost o 7% w porównaniu z rokiem 2014. Nic nie wskazuje na to, by w nadchodzących latach trend miał ulec zmianie.

Co również istotne, korzystny dla Polski jest bilans handlowy dotyczący branży kosmetycznej. Przy sprzedaży na poziomie 10,1 miliarda złotych, zakupiliśmy z zagranicy kosmetyki za 7,4 miliarda. Odnotowaliśmy zatem dodatnie saldo w wysokości 2,6 miliarda złotych.

Kosmetyki produkowane w Polsce najchętniej kupują Niemcy, Rosjanie i Brytyjczycy, choć istotna część sprzedaży na tych rynkach przypada na polskie fabryki należące do zagranicznych inwestorów. Nie zmienia to faktu, że mamy w Polsce szereg rosnących, coraz bardziej innowacyjnych spółek z sektora kosmetycznego, dla których rodzimy rynek jest już na tyle ciasny, że koniecznością staje się poszukiwanie rynków zbytu za granicą. Około 40% eksportu polskich przedsiębiorstw kosmetycznych trafia na rynki Europy Środkowo-Wschodniej – polskie kosmetyki cieszą się tam wyjątkowo dobrą renomą.

Jednocześnie polscy producenci aktywnie poszukują swoich szans w bardziej egzotycznych kierunkach. Przykładem udanej zagranicznej ekspansji jest bez wątpienia marka Inglot, która jest już obecna w 70 krajach. Także Dr Irena Eris eksportuje do Azji, Nowej Zelandii, a ostatnimi czasy na coraz większą skalę do krajów arabskich. Zaproszenie tej ostatniej do elitarnego klubu Comite Colbert, skupiającego najlepsze marki luksusowe świata, z pewnością tę ekspansję wspomaga.

Kolejne obiecujące rynki dla polskich producentów kosmetyków znajdują się przede wszystkim na Bliskim Wschodzie, w Afryce, ale także w Ameryce Łacińskiej. Obecność polskich firm kosmetycznych na tych rynkach jest już faktem, jednak można się spodziewać, że w nadchodzących latach będą one dodatkowo zyskiwały na znaczeniu.

Ponadto, warto pamiętać o specyfice polskiego rynku kosmetycznego, jakim jest duże przywiązanie Polaków do rodzimych marek. O ile w wielu państwach naszego regionu kosmetyki produkowane przez zagraniczne podmioty zdobyły więcej niż 75% rynku, tak w Polsce jest to zaledwie niespełna 50%.