Wirtualna rzeczywistość wspomaga badania w naukach ekonomicznych

udostępnij na:
informatics

Wirtualna rzeczywistość wspomaga badania w naukach ekonomicznych – twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W badaniach ekonomistom pomagają m.in. Laboratoria Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości oraz Internetu Rzeczy.

„Po co na uczelni ekonomicznej tak zaawansowane technicznie laboratoria? Odpowiedź jest bardzo prosta – to, co dziś jest laboratorium badawczym, za parę lat będzie naturalnym środowiskiem naszych absolwentów. My po prostu tutaj, teraz – wyprzedzamy epokę” – powiedział PAP prof. Wojciech Cellary, kierownik Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (UEP).

Jak podkreślił, UEP jest jedyną uczelnią wyższą w Polsce, która korzysta z tak zaawansowanej i zróżnicowanej infrastruktury badawczej, a niektóre z wykorzystywanych tam instalacji są jedyne na skalę europejską.

„Obecnie na terenie uczelni znajdują się trzy laboratoria: Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości, Internetu Rzeczy oraz Interakcji Człowiek-Komputer. My inżynierowie tworzymy tę technologię, i wiemy o wiele wcześniej niż ekonomiści, co się pojawi na rynku. Dzięki nauczeniu tych kwestii naszych studentów budujemy ich przewagę konkurencyjną na rynku” – mówił.

W Laboratorium Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości prowadzone są badania dotyczące zarówno budowania aplikacji wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, jak i zastosowań tych aplikacji w różnych dziedzinach życia.

„Według wszystkich prognoz technologicznych i biznesowych wirtualna rzeczywistość to technologia, która ma potencjał, aby zmienić sposób naszego funkcjonowania w wielu obszarach; oczywiście od rozrywki, poprzez kontakt z kulturą, po handel elektroniczny, marketing i współpracę międzynarodową” – podkreślił kierownik laboratorium dr hab. inż. Krzysztof Walczak.

Jak dodał, badania nad tą dziedziną prowadzone są na UEP już od 20 lat, co zaowocowało ponad setką publikacji naukowych oraz czterema międzynarodowymi patentami.

„Laboratorium Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości wyposażone jest w sprzęt i oprogramowanie, które pozwala także na pozyskiwanie wysokiej jakości modeli trójwymiarowych poprzez skanowanie obiektów i ruchu ludzi, interakcję zaawansowaną, dotykową, po wizualizację zanurzeniową za pomocą urządzeń typu powerwall czy jaskinię wirtualnej rzeczywistości” – powiedział Walczak.

Na UEP prowadzone są także badania w Laboratorium Internetu Rzeczy, czyli równoległego do „internetu ludzi” systemu łączącego urządzenia i umożliwiającego wzajemną komunikację między nimi. W laboratorium testowane są w praktyce m.in. najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie interfejsu człowiek-komputer w tzw. „inteligentnych” zastosowaniach, czyli np. sterowanie urządzeniem za pomocą gestów, biometrii czy głosu.

W Laboratorium Interakcji Człowiek-Komputer badania prowadzone są natomiast w dwóch aspektach – tzw. komunikacji wielourządzeniowej oraz nad wykorzystaniem interfejsów naturalnych, w tym ruchu, głosu oraz obecności. Laboratorium wyposażone jest w niemal sto urządzeń, od ekranów i stołów dotykowych – po kamery, sensory i wszelkie urządzenia możliwe do komunikowania z systemami informatycznymi.

Prof. Cellary zaznaczył, że scenariusze i urządzenia kojarzące się obecnie w większości z filmami science fiction w niedalekiej przyszłości będą elementami naszego świata realnego.

„Z pewnością pojawi się wirtualna i wzbogacona rzeczywistość; człowiek będzie posiadał coś w rodzaju terminalu na oczach, w postaci okularów i soczewek. Obrazy, które będzie widział, będą wzbogacone o obrazy syntetyczne. Patrząc np. na dziennikarzy – będzie widoczne, z jakiej są redakcji, jaki był ich ostatni artykuł, czy jaka jest ich specjalność dziennikarska” – wskazał profesor.

„W taki sposób będziemy już niedługo np. dokonywali zakupów czy współpracowali na odległość. Idąc np. po Poznaniu będę mógł mieć nieodparte wrażenie, że spaceruję pod rękę z dziewczyną, która jest akurat w Hongkongu – będą to wrażenia słuchowe i wzrokowe takie, jakbym rzeczywiście z nią szedł i pokazywał jej miasto” – dodał naukowiec.

Jak podkreślił profesor, ekspansja świata cyfrowego do naszej rzeczywistości jest nieunikniona, dlatego intensywne i interdyscyplinarne badania nad zastosowaniem nowych technologii są w obecnej rzeczywistości niezbędne.

Laboratoria Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości, Internetu Rzeczy oraz Interakcji Człowiek-Komputer powstały w ramach projektu InnoUEP finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.