LOT rozpoczyna zagraniczną ekspansję. Przejął niemal połowę udziałów estońskiego przewoźnika

udostępnij na:
pll_lot_przejely_estonskiego_przewoznika2

LOT zwiększa swoją obecność w krajach bałtyckich. Polski przewoźnik podpisał umowę o strategicznej współpracy z estońskimi liniami lotniczymi Nordica i na jej mocy obejmie 49% udziałów w jej spółce córce – Regional Jet. Tym samym LOT, który jeszcze w 2012 roku był bliski bankructwa, dziś występuje w roli akwizytora!

Przejmowana spółka dysponuje flotą złożoną z nowoczesnych samolotów regionalnych z rodziny Bombardier CRJ. Z dniem 19 listopada LOT obejmie swoim desygnatorem wszystkie połączenia lotnicze z Tallinna. Do estońskiej bazy trafi też jeden z Embraerów należących do polskiego przewoźnika. Natomiast dwa samoloty Bombardier CRJ, należące do estońskiej spółki, rozpoczną niebawem regularne loty bezpośrednio do Warszawy. Model współpracy przyjęty przez LOT i Nordikę jest o tyle innowacyjny, że z jednej strony pozwoli obu firmom zachować swoją narodową tożsamość, z drugiej jednak – umożliwi im dynamiczny rozwój w naszym regionie. Zwłaszcza, że analizy przygotowywane na potrzeby strategii LOT-u wielokrotnie wskazywały, że polski przewoźnik jako jedyny w naszej części Europy ciągle posiada realną siłę do skonsolidowania rozdrobnionego rynku.

Jak wskazuje Rafał Milczarki, prezes LOT-u, „jest to pierwszy krok na drodze konsolidacji rynku Europy Środkowo-Wschodniej przez LOT”. Twierdzi także, że powzięty innowacyjny model współpracy „pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazane na podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej, utratę swoich narodowych tożsamości i ograniczanie skali działalności – przeciwnie, wraz z LOT-em mogą się dalej rozwijać, jednocześnie budując efektywny hub transferowy w centrum regionu, czyli Warszawie, stolicy Polski, w szczególności w zakresie połączeń dalekiego zasięgu.”

Korzystając z nowych samolotów przewoźnik uruchomi nowe trasy z Warszawy i zwiększy częstotliwość na trasach już istniejących. Wkrótce linia uruchomi drugie połączenie dziennie do Tallinna a liczba rejsów do Wilna zwiększy się do pięciu dziennie.

„Utrwali to pozycję LOT-u jako absolutnego lidera na tej trasie, bez względu na posunięcia konkurentów. Pozytywnych zmian tego typu, jak również nowych połączeń z Warszawy do Skandynawii, wkrótce będzie jeszcze więcej” -informuje polski przewoźnik.

„W przeciwieństwie do zachodniej konkurencji rozumiemy narodową, historyczną oraz kulturową specyfikę regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy przekonani, że żaden z dumnych narodów żyjących pomiędzy Bałtykiem, a Adriatykiem nie pozwoli sobie na utratę bezpośrednich połączeń lotniczych do głównych ośrodków w Europie, wykonywanych pod marką narodowej linii lotniczej. LOT w innowacyjnym modelu współpracy oferuje synergię i wspólny rozwój, bez konieczności utraty narodowej tożsamości i jest to oferta skierowana nie tylko do partnerów z Estonii, ale także innych przewoźników z naszego regionu. Warto z tej propozycji skorzystać, bo jak pokazuje kilka nieszczęśliwych przykładów z ostatnich lat, utrata przewoźnika wiąże się zawsze ze znaczącym ograniczeniem łączności ze światem i odpływem inwestycji zagranicznych. Razem możemy więcej.” – dodaje Rafał Milczarski.

Warto zauważyć, że ekspansja w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest kluczowym elementem strategii realizowanej przez LOT od początku 2016 roku. Polskie Linie Lotnicze rozpoczęły swój rozwój od rozbudowania sieci połączeń ze swojego hub-u w Warszawie. LOT otworzył w tym roku 25 nowych tras, w tym dwa połączenia dalekiego zasięgu, do Tokio i Seulu. Od przyszłego roku polski przewoźnik będzie regularnie latał do Newark i Los Angeles, a w planach jest otwieranie kolejnych kierunków europejskich. Bilety na rejsy realizowane we współpracy z linią Nordica, LOT są w sprzedaży od 4 listopada 2016 roku.