O sukcesach i wyzwaniach polskiej polityki zagranicznej

udostępnij na:
Zdjęcie ze Strony tvp info

W ubiegłą niedzielę w Poznaniu odbyła się konferencja „Nowoczesna Promocja Polski”. Uczestnicy spotkania podkreślali, jak ważna jest promocja naszego kraju za granicą i docieranie do Polonii rozproszonej na całym Świecie. Ponadto powinniśmy skupić się na promocji polskich sukcesów, zarówno tych militarnych jak i gospodarczych, a także uruchamianiu wszystkich kanałów dyplomatycznych w celu promocji polskich interesów.​

Konferencje otworzył Wiceminister Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk, który podsumował najważniejsze wydarzenia polskiej w dyplomacji w minionych latach. ​

Podkreślał, jak ważna jest walka ze stereotypami i przełamywanie globalnej świadomości mieszkańców wielu krajów na świecie. – Dyplomacja jest przekazem skierowanym do wszystkich warstw społecznych, a media społecznościowe jako nowoczesne kanały komunikacji stają się jednym z najważniejszych narzędzi dyplomacji publicznej – mówił.  ​

Grupa Ładosia ​

Wiceszef MSZ podkreślał strategię działania polskich placówek dyplomatycznych, która oparta jest na skoordynowanych działaniach, nastawionych na dotarcie do jak największej liczby ludzi. Jedną z takich akcji, o których wspomniał Szymon Szynkowski vel Sęk była promocja Grupy Ładosia, zwanej inaczej grupą berneńską. To opowieść o historii polskich dyplomatów, którzy w czasie II Wojny Światowej w bohaterski sposób pomagali Żydom, dostarczając im fałszywe paszporty. Polscy dyplomaci uratowali w ten sposób 800 osób. Jak podkreślał wiceminister Szynkowski vel Sęk – Polscy dyplomaci widzieli swoją misję daleko dalej niż zobowiązywałyby ich przepisy – mówił.​

Jednym z dyplomatów był Konsul Rokicki i to dzięki odsłonięciu jego pomnika w Lucernie polski MSZ skoordynowaną akcją dotarł do blisko 400 tysięcy ludzi opowiadając historię Grupy Ładosia. 

Na uwagę zasługuje fakt, ze historia grupy berneńskiej dzięki której my, Polacy mogliśmy uderzyć w narrację o polskim antysemityzmie, w przypisywanie Polakom win za zbrodnie holocaustu, została na nowo odkryta przez Ambasadora Polski w Szwajcarii – Jakuba Kumocha,​ 

Świat podświetlony na biało czerwono! ​

Kolejnym udanym przedsięwzięciem Ministerstwa Spraw Zagranicznych była niewątpliwie akcja podświetlenia Świata na biało – czerwono. W biało – czerwonych barwach na całym świecie można było podziwiać 40 obiektów, a wśród nich takie dzieła architektury jak m.in. Burj Khalifa, Sfinks, Krzywą Wieżę w Pizie czy Pomnik Chrystusa Odkupiciela w Rio de Janeiro. – 90 milionów ludzi zobaczyło, że Polska odzyskała niepodległość! To również była zasługa polskich placówek dyplomatycznych na całym świecie– mówił wiceszef MSZ. ​

15 lecie Polski W Unii Europejskiej ​

Świętowanie 15lecia Polski w Unii było dobrym pretekstem, aby zwrócić uwagę na polskie interesy. Akcja promocyjna „Europe is our place” miała podkreślać polską wizję Unii Europejskiej. W porozumieniu z polskimi przewoźnikami 15 ciężarówek wyruszyło w Europę. 

Jednak nie były to zwykłe samochody ciężarowe. Specjalne malowanie naczep podkreślało obronę zasad wolnego rynku i wagę wolnej konkurencji dla polskich przewoźników. Ponadto twitterowa akcja towarzysząca promowała wartości ważne dla Polaków: „Europa to nasze miejsce do założenia rodziny” czy „Europa to nasze miejsce do pielęgnowania tradycji i wartości”.

Szczyt Bałkanów Zachodnich ​

Wydarzenie, o którym mieliśmy przyjemność informować w czerwcu było niewątpliwym sukcesem Poznania i wszystkich zaangażowanych w to przedsięwzięcie osób. Polska jako orędownik rozszerzania UE o kraje Bałkanów Zachodnich sprawdziła się nie tylko jako organizator wydarzenia o charakterze politycznym. W Poznaniu można było w tym czasie brać udział w wydarzeniach kulturalnych, naukowych czy akademickich. W organizacje przedsięwzięcia zaangażowanych było 7000 osób, a zwieńczenie tego wydarzenia już w najbliższą sobotę 5 października 2019 na Międzynarodowych Targach Poznańskich, gdzie odbywać się będzie event „Bałkańska Randka w Poznaniu”, podczas której poznaniacy będą mogli skorzystać z nauki tańców bałkańskich, pokazów kulinarnych, koncertów czy seansów kinowych.

Wybuch II Wojny Światowej

Hol Główny budynku Rady Europy, Muzeum Wojny w Atenach, Akademia Wojskowa West Point w Nowym Jorku, Uniwersytet Madrycki – to m.in. w tych miejscach na świecie została wystawiona polska opowieść o II Wojnie Światowej. Wystawa „Walka i cierpienie” – przygotowana przez Muzeum II Wojny Światowej z Gdańska została zaprezentowana w 62 krajach, w 80 lokalizacjach. Nie mogliśmy przejść obok tej rocznicy obojętnie. Wygraliśmy z narracją rosyjską. Nieprzypadkowo wystartowaliśmy w rocznicę podpisania paktu Ribbentrop – Mołotow, nazywanego też IV rozbiorem Polski. Mieliśmy tą akcję w sposób drobiazgowy zaplanowaną. Zaskoczyliśmy dyplomację rosyjską – mówił na konferencji Wiceminister Spraw Zagranicznych, Szymon Szynkowski vel Sęk. 

Po wystąpieniu Wiceministra, paneliści w  składzie Radosław Pyffel (Akademia Leona Koźmińskiego) , Bartłomiej Radziejewski (Nowa Konfederacja), Marek Szczepanowski z departamentu dyplomacji publicznej MSZ byli zgodni m.in. co do konieczności otwarcia anglojęzycznych kanałów telewizji satelitarnej i internetowej, która pozwoliłaby na szeroką promocję Polski poza granicami kraju. Uczestnicy konferencji zwracali uwagę na wykorzystywanie nowych płaszczyzn do promocji Polski: sukcesów militarnych takich jak chociażby Powstanie Wielkopolskie (które nasz portal promuje – przyp. red.), promocje polskich gier komputerowych, silniejszą promocję Polski w Azji, czy położenie nacisku na propagowanie twórczości tak uwielbianego na całym świecie Fryderyka Chopina. Radosław Pyffel, opowiadał o opinii jaką Polacy cieszą się chociażby w Korei – Polska ma opinię krewetki, która uchowała się wśród wielorybów, a to ważne, to znaczy, że przetrwaliśmy, że jesteśmy silni. Powinniśmy przekuć tą opinię w sukcesy gospodarcze – mówił.

Z kolei o konieczności budowy strategii polskiej polityki migracyjnej mówił Bartłomiej Radziejwski – Polska jest krajem, który z bezrobocia przeszedł do deficytu rąk do pracy. Powinniśmy zadbać nie tylko o dzietność ale też o imigrantów, z krajów ze względnie bliskiego kręgu kulturowego. Być może powinniśmy pomyśleć też o polskiej Polonii, ściąganiu Polaków z Wielkiej Brytanii czy RPA. Podkreślał także – podobnie jak Radosław Pyffel – konieczność większej obecności Polski w Chinach – Niemcy doskonale wykorzystali obecną sytuację polityczną do rozwoju swojej gospodarki na rynku chińskim. Dlaczego my nie możemy? – pytał.

Z kolei o konieczności kreowania wizerunku Polski odpowiednio do szerokości i długości geograficznej mówił Marek Szczepanowski. Przekaz musi być skierowany do odbiorcy. Czym innym zainteresujemy Stany Zjednoczone, a czym innym kraje Azji – podkreślał. 

Zarówno paneliści jak i Wiceminister Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk byli zgodni co do tego, że głównym celem podejmowanych przez MSZ przedsięwzięć powinni być dotarcie z narracją dotyczącą promocji marki narodowej poza granice Polski. – Jeżeli w następnych latach będę miał szansę dalej zajmować się dyplomacją publiczną otwarcie kanału anglojęzycznego będzie jednym z moich priorytetów – obiecał wiceszef MSZ.

Debata zorganizowana została przez Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Poznaniu i odbyła się przy trwającego od 27 do 29 września Festiwalu Książki Narodowej, organizowanego przez Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”

Aleksandra Lipska

Ambasadorka pozytywnych informacji płynących z Polski. Współzałożycielka portalu "Bez Kompleksów" i inicjatywy Hello Polska. Niegdyś stewardessa, której serce na zawsze pozostało w chmurach. Z wykształcenia historyk i prawnik.